3/21/2023

Starożytna Petra - marzec 2023

Petra leży 200 km na południe od Ammanu w Dolinie Mojżesza. Widok wyrzeźbionych skał otaczających miasto naprawdę robi wrażenie. 2000 tys. lat temu zbudował je starożytny lud Nabatejczyków. Jordania to pustynne państwo więc Nabatejczycy, nie mając dostępu do drewna wpadli na genialny pomysł - wszystkie budowle, pomieszczenia wykuli w skałach. Mieszkały tu tysiące ludzi!  Podobno budowa Petry trwała 200 lat.

Z naszego hotelu idziemy do Petry na nogach, mamy niedaleko. Bramki otwierane są od godz. 6.00 jednak w marcu było jeszcze ciemno o tej porze. My wyszliśmy przed godz. 7.00. Zanim wejdziemy na szlak musimy przejść przez Visitor Center. Obojętnie czy ma się wykupiony Jordan Pass czy nie, trzeba podejść do kasy biletowej. Na podstawie Jordan Pass otrzymujemy darmowy bilet. Jeśli ktoś Jordan Pass nie ma to zapłaci za bilet 1-dniowy 50 JOD, za 2-dniowy 55 JOD, za 3-dniowy 60 JOD. Z tymi biletami możemy teraz przejść przez bramkę wejściową. Oprócz biletu dostajemy mapę Petry z zaznaczonymi szlakami. My szliśmy szlakiem czerwonym, najbardziej popularnym.

Do miasta wjeżdżało się wąskim wąwozem Siq, którym i my będziemy się przemieszczać. Takiego wąwozu jeszcze nie widziałam! Najpierw idzie się dość szeroką, szutrową, a potem wyłożoną kamieniami drogą.

Jak widać na zdjęciach, ludzi już jest trochę, ale w porównaniu do tego co się później działo to były pustki :)

Niestety, większość zdjęć z wąwozu mam niewyraźnych. Udało mi się uratować kilka.

Skały mają niesamowity kolor.

Po drodze zauważamy rzeźby wykute w skale

Wąwóz ciągnie się chyba przez 1300m, na jego końcu wychodzimy wprost na Skarbiec Faraona.

Do dzisiaj nie wiadomo czy rzeczywiście mieścił się tam skarbiec, ale budowlę tą na pewno rozsławił Indiana Jones. Mimo wczesnej pory, było już tam sporo ludzi. Oczywiście Beduini będą proponować zdjęcie lub dalszą jazdę na osiołkach czy wielbłądach. Można się też skusić na konia. Żal mi było tych zwierząt, droga do końca szlaku była jeszcze daleka. Są tam również poustawiane ławy z krzesłami, można napić się herbaty, kawy czy świeżo wyciskanego soku.

Żeby zrobić zdjęcie Skarbca z góry można się wspiąć na kilka punktów widokowych. Na taki niby najlżejszy punkt prowadzi dróżka z kamiennymi "schodami". Opłata 5 JOD ;) Herbata na górze gratis. Zdecydowaliśmy się na wspinaczkę.

Można wejść jeszcze wyżej, ale my już darowaliśmy sobie ;) Po zejściu mijamy Skarbiec i kierujemy się dalej. Komercja oczywiście króluje, wzdłuż całej drogi rozstawione są kramy z pamiątkami.

Po lewej stronie widzimy grobowce, jest ich ponoć 44.

Natomiast po prawej stronie widzimy całą ścianę bogato rzeźbionych fasad - to ściana królewskich grobowców. Żeby przyjrzeć się im bliżej trzeba odbić na drugi szlak.

Idąc główną drogą dalej, po lewej stronie mijamy starożytny teatr, który mógł pomieścić 10tys. widzów i jest to jedyny teatr na świecie całkowicie wykuty w skale.

My idziemy dalej drogą kolumnową do świątyń. To podobno pozostałości Pałacu Córki Faraona.

Mamy dość. Zrobiło się gorąco, nogi bolały, ludzi namnożyło się mnóstwo... Szlak prowadzi do Klasztoru i bardzo, ale to bardzo żałuję, że tam nie dotarłam. Chwila przerwy w knajpce /o dziwo sprzedawali  tam piwo!/ i powrót.
Pod Skarbcem było już wtedy bardzo dużo ludzi, w wąwozie tak samo. Wychodząc z Petry widzieliśmy mnóstwo wycieczek kierujących się w stronę Skarbca. Dlatego uważam, że to miejsce zdecydowanie lepiej zwiedzać samemu. Będąc na wycieczce zorganizowanej trzeba pewnie zjeść śniadanie, dojechać...a tam trzeba być jak najwcześniej!!! Jeżeli oczywiście zależy Wam na w miarę komfortowym zwiedzaniu.

Moje wrażenia z Petry... cieszę się, że ją zobaczyłam bo myślałam o niej już wiele lat. Jest to fascynujące miejsce dla tych, którzy interesują się historią. Jak można wykuć w skale całe miasto?! Jak widać można. Czy tam wrócę? Pewnie nie. Oczywiście mam uczucie niedosytu bo nie doszłam do klasztoru, bo zrobiłabym inne, lepsze zdjęcia, bo nie widziałam oświetlonej Petry nocą.